Гуртки

2021/2022 навчальний рік

З початку навчального 2021/2022 року на базі ЗОЕНЦ діє 65 гуртків 16 профілів, що охоплює 946 дітей

Банк даних вихованців ЗОЕНЦ 2021/2022 навчального року

Відділ екології та природоохоронної роботи

Керівниця дитячої екологічної відеостудії “Дивосвіт”, завідувачка відділу інформаційно-методичної роботи

Людмила Іванівна Бокій, освіта вища, закінчила Львівський національний університет ім. І. Я. Франка, журналіст за професією, педагогічний стаж – 13 років. Заняття проводяться на базі ЗОЕНЦ щовівторка та щоп`ятниці 15.30 -17.05 Віковий склад вихованців 12 -15 років. З початку навчального 2021/2022 року у відеостудії займалося 15 дітей. У січні троє вибуло. Йде добір вихованців.

Дитяча екологічна відеостудія “Дивосвіт”

Гурток має право на існування, оскільки у наш час, коли невпинно відбувається інформатизація суспільства, необхідно навчитися жити в інтенсивному інформаційному середовищі. Відеостудія готує вихованців до повноцінного життя в інформатизованій державі, вчить  не лише вправно орієнтуватися в медійному світі, відрізняти хороший контент від поганого, а й удосконалити навички створення власного контенту – аудіовізуальних проєктів. Якщо раніше новину достатньо було опублікувати як текст у газеті, то нині один і той же матеріал може складатися з тексту, фотографій або картинок, відеоматеріалу та аудіозапису. Все більшої популярності набуває відеоконтент, звичайно, якісно виготовлений. На заняттях, тісно поєднуючи теорію з практикою, студієць вчиться виготовляти свій авторський мінівідеопроєкт  про природу від написання сценарію до викладання матеріалу в інтернеті.  А це вміти писати, фільмувати, монтувати, обробляти фото, аудіо, відеозаписи і користуватися соціальними мережами.

Виготовлення власного відеоконтенту спонукає творчому розвиткові індивідуальності дитини та її професійної компетентності у галузі візуального мистецтва. 

      Для занять і роботи відеостудія оснащена необхідною технікою та приміщенням. Наявні  знімальний павільйон, монтажна, навчальний клас, начиточна, а також  комп’ютери, відеокамери в комплекті (штатив, мікрофон, світло).

      Добре, що відеостудія працює на базі еколого – натуралістичного центру, творчі лабораторії якого (куток живої природи, вольєри, учнівський дендропарк, навчально-декоративна водойма) завжди до послуг вихованців. Працюючи із  живими об’єктами, студійці  фільмують і створюють власні відеофільми, бліцфільми, відеоролики, слайдфільми, телерепортажі, відеосюжети про рослин і тварин. Відеопроєкти студійців постійно беруть участь та стають призерами у юнацьких конкурсах аудіовізуального мистецтва. Серед них: Міжнародні – „День Дунаю”, „Прес-весна на Дніпрових схилах”,  „Конкурс шкільних медіа”, „Кришталеві джерела”; Всеукраїнські – „Золоте курча”,  „В об’єктиві натураліста”. Приміром, у 2021 році в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу „В об’єктиві натураліста” роботи студійців посіли перші місця у номінаціях „Кращий відеофільм”(Софія Бізіля), „Кращий відеоролик”(Емілія Бізіля), „Кращий слайдфільм”(Вероніка Голубець), а у Всеукраїнському етапі першість завоював слайдфільм „Природоохоронні дивовижі Закарпаття” (автор Вероніка Голубець), другим став відеофільм „Символи живої природи Закарпаття” (автор Софія Бізіля). Також відеоролик С. Бізілі „Вивчаємо, досліджуємо і охороняємо Тису” найбільше набрав переглядів у ютубі і переміг у Міжнародному конкурсі „День Дунаю”. До речі, за творчі успіхи у минулому році вихованки відеостудії С. Бізіля та В. Голубець відзначені подяками Закарпатської обласної ради. Грамотою департаменту освіти і науки нагороджена Емілія Бізіля. Відеопроєкти студійців завжди виставляються в ютубі та на сайті екоцентру. Їх можна знайти за посиланням: https://zoenc-edukit.uz.ua/

       Участь у конкурсах стимулює прагнення до екологічних знань. На жаль, зараз новинарі без розкриття причин, поверхнево торкаються питань екології як науки, висвітленню науково обґрунтованого, конкретного стану навколишнього природного середовища. Екологічна інформація в такій формі не відграє просвітницької ролі, а навпаки стає непотребом. Є сподівання на те, що вихованці відеостудії не будуть гнатися за сенсаціями, щоб побільше заробити, а будуть розкривати суть проблеми. І якщо, навіть, не присвятять себе  телебаченню, то можуть стати відомими екоблогерами, громадянськими екожурналістами, створять свої екоканали в інтернеті або ж просто будуть, що немаловажливо, екологічно свідомими громадянами, мудрими та дбайливими користувачами природних ресурсів, активними природоохоронцями. Дехто із студійців вступив  і вчиться на факультетах журналістики у Львові та Києві (Андрій Бринько, Оля Рущак, Валеріян Копинець). Теперішні вихованки Юліанна Хованець, Вероніка Голубець, Софія Бізіля, Емілія Бізіля теж мріють стати журналістами і працювати на телебаченні.

Керівниця гуртка Оксана Павлівна Стрічко, методистка відділу екології та природоохоронної роботи

освіта вища, закінчила Ужгородський національний університет за спеціальністю біологія. Кваліфікація біолог, викладач біології та хімії.

Моє кредо: „Природа – величезної ваги виховний фактор, що накладає свій відбиток на весь характер педагогічного процесу.” 
          Гурток „Юні екологи”.

  Відвідують гурток  юннати 5, 7, 9 класів загальноосвітніх шкіл міста. Заняття гуртка проводяться на базі ЗОЕНЦ.

Розклад занять:

Вівторок -15.00 -16.35

Четвер – 15.00 -16.35.

Під час занять формується екологічна культура юннатів. Залучаючись до практичної природоохоронної роботи, діти  вчаться спілкуватися з природою, стають однодумцями, відстоюють ідеї збереження довкілля, набувають навичок і досвіду в розв’язанні екологічних проблем.

         На практичних заняттях ведуть спостереження. Свої результати спостережень,  досліджень юннати оформляють у вигляді гербаріїв,  рефератів тощо, які пізніше використовуються на заняттях гуртка.

         Значне місце у роботі гуртка належить участі гуртківців у Всеукраїнських масових заходах, акціях: „День зустрічі птахів”, „Годівничка”, „До чистих джерел”, „Птах року”, „Ліси для нащадків.”  У конкурсах гуртківці завжди показують достойні знання і нагороджуються призовими грамотами: Онисько Руслана, Орос Василь, Боб’як Олександра. Участь гуртківців у конкурсах, заходах надзвичайно важлива, адже вона спрямовує їх у просвітницькому напрямі, формує екологічні й природоохоронні погляди та дає можливість здобувати навики, які обов’язково стануть міцним фундаментом подальшої трудової діяльності юннатів. Діти охоче проявляють інтерес до природи, щиро захоплюються її красою. Радіють спілкуванню з природним довкіллям, мають свої улюблені місця в парку Боздош, коли йдемо туди на екскурсію. Свідомо дотримуються правил безпечної поведінки в природі.

Спілкуючись з природою, вихованці виділяють в природному середовищі гарне, дивне, незвичайне, чарівне.

Охоче спостерігають за тваринами в природі та кутка живої природи в ЗОЕНЦ, залюбки підгодовують їх .

Екологічні знання, здобуті у гуртку, емоційно забарвлені радістю від спілкування з природою,  єднання з нею, любов’ю до рідної землі, прагненням глибше пізнати природу, відчуттям відповідальності перед нею, тому гурток заслуговує на подальше існування.

Керівниця гуртка: Ірина Сергіївна Катрич,

освіта вища, закінчила Ужгородський національний університет, спеціальність “Біологія” та здобула кваліфікацію викладача біології середніх навчальних закладів. Веде гуртки “Юні валеологи” та “Природа рідного краю”.

Гурток “Юні валеологи”

Гурток проводиться на базі Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру у 2-х групах:

  • група №1 кількість вихованців  11
  • група №2 кількість вихованців  12

Вихованцями гуртка є діти шкільного віку від 10 до 13 років.

Сьогодні в Україні перед педагогами актуальною залишається проблема боротьби за збереження здоров’я нації. Здоров’я наших дітей – суспільне багатство. Нині формується нова стратегія сучасної української освіти, в якій здоров’я розглядається як необхідний компонент для здобуття необхідних знань. Основна мета валеологічної освіти в Україні – збереження і зміцнення здоров’я українського народу шляхом формування валеологічного світогляду, виховання свідомого та дбайливого ставлення до власного здоров’я як головної умови реалізації творчого і фізичного потенціалу особистості. Звідси важливим завданням є навчання валеологічної культури  юннатів, здатних нести відповідальність за своє здоров’я і здоров’я оточуючих людей.

Cучасні умови життя та існуюча система навчання можуть дати достатній об’єм знань, але не спроможні виконати соціальне замовлення суспільства – зберегти здоров’я дітей. Підтвердженням цього є значне погіршення стану здоров’я підростаючого покоління, нестійка мотивація в збереженні і зміцненні свого здоров’я. Тому, відвідуючи гурток „Юні валеологи ”, діти набувають наступних навиків:

–   Визначають основні чинники формування здорового способу життя;

– Обирають доцільні для себе форми і методи формування фізичного, психічного і духовного здоров’я;

– Розробляють й впроваджують заходи, спрямовані на профілактику вживання алкоголю, наркотиків, тютюнокуріння;

– Складають індивідуальну програму побудови здорової життєдіяльності, визначають заходи з її реалізації, розраховані на найближчу, середню і далеку перспективу.

У процесі вивчення курсу юннати засвоять теоретичні основи науки про здоров’я, оволодіють комплексом оздоровчих умінь і навичок, механізмів організації життєдіяльності на принципах здорового способу життя.

В процесі вивчення програми гуртка використовуються як традиційні форми занять (лекції та практичні заняття), так і нетрадиційні – дискусії.

Гурток “Природа рідного краю”

Гурток проводиться на базі ЗДО № 36 м, Ужгород  у 2-х старших групах:

  • старша група №1 ”Сонечко” – 26 вихованців
  • старша група №2” Курчатко” – 24 вихованців

Вихованцями гуртка є діти дошкільного віку 5 – 6 років.

Дні і години занять гуртка: вівторок-четвер (1 група) 14.50 -16.00

                                             середа-п′ятниця (2 група) 16.05 -17.10

На заняттях гуртка за допомогою ігор, як методу навчання, діти:

  • розширюють, систематизують та поглиблюють знання про природу рідного краю;
  • розкривають закономірності природних процесів і явищ, які відбуваються у нашому регіоні;
  • набувають навичок так званої екологічної ввічливості, тобто якостей такої поведінки, яка спрямована на мінімізацію шкоди навколишньому середовищу та раціональному використанню природних ресурсів;
  • вчаться бути відповідальними до навколишнього природного середовища.
    Гурток має право на життя, оскільки екологічне виховання дошкільнят на сучасному етапі є надзвичайно важливим та актуальним. Адже гурткові заняття – це не просто повідомлення дітям окремих фактів та узагальнень, а їх оцінка, спрямована на усвідомлення екологічної цінності природи, її єдності з людиною. Саме формування активної позиції захисника і друга світу природи у дітей змалечку призведе їх у подальшому дорослому житті не лише до правильної поведінки у природі, а й до природоохоронної діяльності.

Керівниця гуртків Вікторія Василівна Фляшко

Освіта – вища, закінчила Ужгородський національний університет України за спеціальністю “Біологія” та здобула кваліфікацію викладача біології і хмії. Кваліфікація спеціаліст з біології.

Гуртки “Юні лісівники” та “Основи фенології”

Працює керівницею гуртків з вересня 2008 року.

Гурток “Юні лісівники”

І група:                                                       ІІ група:

ПН            15:20 -16:55                                                13:40 -15:15

ПТ             15:20 -16:55                                                13:40 -15:15

Віковий склад вихованців у гуртках від 10 до 13 років. До гурткової роботи залучено дві групи дітей середнього шкільного віку (по 15 чоловік в кожній групі). Всього 30 дітей. Заняття проводяться на базі спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 та Кірешського ЗЗСО І ступеня.

Зміст роботи полягає в формуванні базових компетентностей особистості засобами лісівничої діяльності, а саме, поглиблення знань з основ лісництва, дослідницька робота для здобуття уміння застосовувати здобуті знання на практиці для постановки лабораторних та проведення польових дослідів, ведення фенологічних спостережень і користування ними.

Гурток “Юні лісівники” є корисним для дітей, тому що він формує творчі здібності юннатів, виховує бережливе ставлення до такого природного ресурсу, як ліс. Розвиває уміння переносити знання в життєву ситуацію та застосовувати їх в подальшому житті. Направляє на здоровий спосіб життя в майбутньому.
Гурток “Основи фенології”

                     І група:                                                       ІІ група:

ВТ             14:30 -16:05                                                16:15 -17:50

ЧТ             16:15 -17:50                                                14:30 -16:05

Віковий склад вихованців у гуртках від 8 до 11 років – це юннати середнього шкільного віку. До гурткової роботи залучено дві повноцінні групи дітей (по 15 чоловік в кожній). Заняття проводяться на базі спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 та Кірешського ЗЗСО І ступеня.

Зміст роботи полягає в формуванні знань про зміни у природі, ключових компетентностей особистості у процесі засвоєння системи знань з фенології, а також усвідомлення її практичного значення та формування краєзнавчих фенологічних знань та вмінь щодо організації проведення фенологічних спостережень.

Гурток “Основи фенології” є корисним для дітей, тому що він розвиває вміння спостерігати, досліджувати і пояснювати явища природи та їх взаємодію. Під час гурткової роботи юннати набувають досвіду самостійної роботи. У юннатів формується екологічно активна позиція і прагнення працювати для збереження довкілля, розвиває у вихованців працелюбність, наполегливість і відповідальність.

Керівниця гуртків Ладислава Михайлівна Шеверя

Освіта – вища, у 2019 році закінчила Національний лісотехнічний університет України за спеціальністю «Екологія», здобула професійну кваліфікацію магістра з екології.

Веде гуртки “Юні лісівники” та “Природа рідного краю”

Працюю керівницею гуртків з лютого 2020 року.

Гурток “Юні лісівники”

І група:                                                       ІІ група:

ПН            15:15 -16:50                                                13:30 -15:05

ПТ             15:15 -16:50                                                13:30 -15:05

Заняття проводяться на базі спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 та Кірешського ЗЗСО І ступеня у двох групах (І і ІІ), у яких навчається 30 юннатів.

Віковий склад вихованців у гуртках від 11 до 14 років.

Зміст і мета роботи гуртка полягає у формуванні базових компетентностей особистості засобами лісознавства та лісівництва. Основні завнання полягають у формуванні таких компетентностей: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна і громадська компетентності, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя.

Гурток “Юні лісівники” навчає наших вихованців любити свій край, розвиває в них дбайливе ставлення до природних ресурсів, а саме до лісів. Гурток дає дитині всебічний розвиток, навчає основам лісівництва, що є вже частково на професійному рівні. Тому після навчання в гуртку, юннат може обрати в майбутньому споріднену професію, адже такий різновид навчального процесу точно впливає на свідомість і підсвідомість, закладає міцний “фундамент” для майбутнього дитини.

Гурток “Природа рідного краю”

                     І група:                                                       ІІ група:

ВТ             16:15 -17:50                                                14:30 -16:05

ЧТ             14:30 -16:05                                                16:15 -17:50

Заняття проводиться у двох групах (І і ІІ), в яких навчається 30 юннатів молодшого шкільного віку.

Віковий склад вихованців у гуртках від 8 до 11 років.

Основним змістом роботи є:

  • Набуття досвіду навчально-пізнавальної природничої діяльності
  • Розвиток дослідницьких умінь , спостережливості за явищами природи на основі пізнання її цінності
  • Формування екологічно-активної позиції, прагнення діяти для збереження довкілля і досягати цілей сталого розвитку суспільства
  • Формування практичних умінь поліпшення стану природного середовища своєї місцевості, оздоровлення довкілля, навичок екологічно-дослідницької поведінки.

Гурток “Природа рідного краю” розвиває у вихованців почуття любові до свого краю, виховує в них бережливе ставлення до природи і природних ресурсів загалом.

Керівниця гуртків Антоніна Іванівна Матійчин,

освіта – вища, у 2021 закінчила Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, спеціальність „Середня освіта” (трудове навчання та технології), здобула кваліфікацію „вчитель трудового навчання, креслення та інформатики”.

Гурток „Юні лісівники”

Гурток розпочав свою роботу у вересні 2021 року. На сьогоднішній день гуртки відвідує 36 юннатів, серед яких учні 6 та 7 класів.

Зміст роботи гуртка полягає в тому, щоб дати юннатам уявлення, що лісознавство – це наука, яка допомагає краще пізнати життя лісу, техніку вирощування деревини та ролі лісових господарств. Виховати почуття відповідальності та любові за долю лісу та його мешканців. Під час проведення практичних робіт озброювати юннатів трудовими навичками, наприклад, таких як: будування будиночків та годівниць для птахів та кажанів, висадці дерев та багато іншого. Беручи участь у роботі гуртка, вихованці отримують як теоритичн,і так і практичні знання та вміння ведення лісового господарства. Гурток „Юні лісівники” потрібен для того, щоб вихованці краще пізнавали ліси, гори, поля, річки, флору та фауну, що їх оточують, та бережливо ставились до них і змогли навчити інших, як правильно ставитись до природи. Під час виконання проєктів та практичних робіт юннати самостійно висівають та вирощують насіння різних порід дерев. Після дозрівання саджанців проводиться їх висадка та території лісу із подальшим спостереженням за їх життям та ростом, таким чином поновлюючи популяцію дерев.

Керівниця гуртків  Юліанна Степанівна Курак,

освіта –  вища, закінчила географічний факультет Ужгородського національного університету,  спеціальність „Лісове та садово-паркове мистецтво” і хімічний факультет УжНУ, спеціальність „Екологія та охорона навколишнього середовища”. Педагогічний стаж – 8 років.                                     

Педагогічне кредо – „Завдання кожного з нас – зробити процес навчання захоплюючим та радісним. І тут важливе все: посмішка, доброзичливий тон, мистецтво спілкування, почуття гумору”.

Гурток „Юні фотонатуралісти”

         Кількість вихованців 15, вихованцями гуртка є діти шкільного віку

(12-13 років). Заняття гуртка проводяться на базі ЗОЕНЦ.                                                   

Розклад занять:

Середа 15.30 – 17.05

П’ятниця 13.45 – 15.20

         Під час навчання у гуртку діти отримують знання  про фотографування живої природи та вчаться бережливо ставитися до природних ресурсів задля збереження краси природи.

         На заняттях вихованці мають можливість ознайомитися з основами фотографії, найпоширенішою фотоапаратурою й обладнанням, жанрами фотографії, також розвивають логічне мислення, творчу уяву та спостережливість.

         Гурткові заняття створюють умови для творчої самореалізації та сприяють професійному самовизначенню.

Завдяки заняттям у гуртку, діти навчаються бачити різні моменти в природі, на які раніше не звертали увагу, передавати всі барви навколишнього світу, ознаки кожної пори року, зміни погодних умов.

         Під час практичних занять, гуртківці не тільки вчаться правильно фотографувати, а й вивчають та досліджують рослинний світ.

         Особливістю програми гуртка є поєднання навчання фотомайстерності з біологічною та екологічною освітою.

         Поряд з груповими, колективними формами роботи проводиться індивідуальна, в тому числі при підготовці до фотоконкурсів.

         Гурток заслуговує на існування, адже юним дослідникам, які мріють присвятити своє життя біології, медицині чи аграрним наукам, украй потрібні ґрунтовні знання з техніки фотографування та технології фоторобіт.

Гурток „Юні лісівники”

         Заняття проводяться на базі ЗОЕНЦ, діти навчаються у 2-х групах .

Розклад занять:

 1 група (11 гуртківців)

Понеділок 13.45 – 15.20

Середа 13.45 – 15.20

 2 група (12 гуртківців)

Понеділок 15.30 – 17.05

П’ятниця  15.30 – 17.05

          Гурток створений для учнів 6-9 класів.

         Під час навчання в гуртку діти ознайомлюються з предметом дендрології та основами лісівництва.

         На заняттях гуртківці вивчають питання відновлення, збереження та охорони лісів. Засвоєння теоретичного матеріалу поєднується із практичними роботами, екскурсіями до лісу, до парку, закладів вищої освіти та наукових установ.

         Головну увагу зосереджую на вивченні деревних та кущових порід, що вирощуються в лісових насадженнях місця проживання, а також на вирощуванні садивного матеріалу цих порід.

         Як педагог, перед собою ставлю за завдання формувати у дітей екологічну культуру особистості, допомагаю їм у набутті навичок практичної діяльності, залучаю юннатів до природоохоронної діяльності, розвиваю їхні  творчі здібності, навчаю використовувати сучасні технології навчання та сприяю можливості їх  професійного визначення.

         Гурток „Юні лісівники” вкрай важливий та потрібний на даному етапі розвитку нашої держави, адже діти повинні з шкільних років навчатися берегти та примножувати лісові багатства нашої країни.

         Лісова галузь нашої держави потребує якісно та професійно підготовлених спеціалістів, які в майбутньому будуть працювати на благо нашої держави.

         Навчання у  даному гуртку допомагає дітям отримати базові знання з основ лісівництва, які в майбутньому допоможуть їм у подальшому вивченні лісової справи у вищих навчальних закладах.

Щороку юннати гуртка долучаються до різноманітних акцій з  озеленення: висаджують дерева на території навчального закладу, проводять спостереження за висадженими деревами та щиро радіють кожному дереву, яке добре прижилося та розвивається. Для дітей відчуття причетності до збереження нашої природи приносить надзвичайно велике задоволення, тому потрібно продовжувати розпочату нами роботу якнайкраще.

Гурток „Природа рідного краю”

Заняття проводяться на базі ЗОЕНЦ , діти навчаються у 2-х групах .

Розклад занять: 1 група

(12 гуртківців),

учні 5-6 класів

Вівторок 13.45 – 15.20

Четвер 13.45 – 15.20

 2 група

(10 гуртківців)

Вівторок 15.30 – 17.05

Четвер   15.30 – 17.05

         Під час навчання у гуртку в дітей є можливість поглибити свої знання про природу рідного краю, про використання місцевих ресурсів; засвоїти основи екологічних знань.

         На гурткових заняттях діти набувають досвіду навчально-пізнавальної природничої діяльності, розвивають дослідницькі уміння. Велику увагу в роботі гуртка приділяємо дослідницькій частині, під час якої діти   мають можливість закріпити здобуті знання на практиці.                             

Керівниця гуртків  Ганна Дмитрівна Косик,

освіта – вища, закінчила хімічний факультет Ужгородського національного університету.

Спеціальність за дипломом: хімік, викладач хімії.

Педагогічний стаж – 8 років

Працюю в Закарпатському обласному еколого-натуралістичному центрі учнівської молоді з 2018 р.

Педагогічне кредо: „Люби дитину, вір у неї, знай, розумій її”.

Гурток “Юні валеологи”

Працює гурток на базі Приборжавської ЗЗСО І – ІІІ ступенів Хустського району. Його відвідують діти середнього шкільного віку.

Гурток відвідують учні 6 -7класів.

Кількість вихованців – 30.

        Дні і години занять гуртка:

 вівторок-четвер (2 група) 14.15 -16.15; 15.40 -17.15.

  понеділок-п′ятниця (1 група) 14.40 -16.15; 15.40 -17.15.

В основу гуртка “Юні валеологи” покладено положення компетентнісного та діяльнісного підходів .

   Метою гуртка є формування базових компетентностей дітей засобами валеологічної освіти.

   Основні завдання роботи полягають у формуванні таких компетентностей: пізнавальної, спрямованої на створення системи знань про здоровий спосіб життя, переконання в необхідності його дотриманні; практичної спрямованої на оволодіння вихованцями основних методів діагностики рівня здоров’я і принципи підтримки здорового способу життя; творчої, спрямованої на формування стійкої потреби у самореалізації.

     Саме у молодому віці повинна прищеплюватись та виховуватись мотивація до здорового способу життя, його доцільність та необхідність. Розроблені спеціальні валеологічні програми для всіх вікових груп.

Заняття з основ валеології допомагають дітям краще пізнати свій організм, активізувати захисні сили. А головне – вселяють дітям думку, що їхнє здоров`я залежить від них самих, формують у них бажання здобути знання, а також уміння та навички зберегти і зміцнити своє здоров`я.

Діти мають можливість проводити час на заняттях за інтересами, в основі яких  ініціативність та активність, пов’язана  з виконанням суспільно-корисних дій.

Дітки відвідують гурток, де мають можливість задовольнити свої потреби у діяльності, спробувати свої сили, обрати близький вид діяльності, виявити і розвивати свої здібності.

Гурток “Юні флористи”

Працює гурток на базі Приборжавської ЗЗСО І – ІІІ ступенів Хустського району. Його  відвідують діти молодшого шкільного віку.

Гурток відвідують учні 2-3 класів

Кількість вихованців – 30.

Дні і години занять гуртка:

вівторок-четвер (2 група) 13.00 – 14-35, 14-00 – 15-35.

понеділок-п′ятниця (1 група) 13.00 -14-35, 14.00 – 15.35.

Флористика – це синтез природи та мистецтва.

  Засобами  мистецтва вирішуються проблеми екологічного і естетичного виховання майбутнього покоління, формування громадянина, здатного створювати та реалізовувати дизайнерські проєкти.

   Мета нашого гуртка полягає у формуванні ключових компетентностей особистості засобами флористики.

      Заняття на гуртку залучають дітей до творчості, розвивають їхні інтереси, підвищують пізнавальну активність, розвивають допитливість, творчі здібності, загальнонавчальні та специфічні навички гуртківців. Робота на гуртку містить в собі великі можливості зближення дитини з рідною природою, виховання бережливого, дбайливого ставлення до неї і формування перших трудових навичок.
           Виготовлення різних виробів  – праця кропітка, захоплююча  і дуже приємна. Діти охоче  займаються, їм необхідно розвивати фантазію, добрі почуття, а з оволодінням навичками прийде і спритність у роботі.
   Зустрічі  з природою розширюють уявлення дітей про навколишній світ, вчать їх уважно вдивлятися в різні явища, зберігати цілісність сприйняття при створенні різних виробів.
            Ручна праця сприяє розвитку сенсомоторики –  очі й руки, вдосконаленню координації рухів, гнучкості, точності у виконанні дій. В процесі виготовлення виробів поступово утворюється система спеціальних навичок і умінь.

     Занурення в світ народної творчості, зокрема, в гуртку “Юні флористи”,  є важливою складовою національно-патріотичного виховання. Кожне заняття, кожний навчальний або виховний захід – новий крок в пізнанні дитиною не лише свого народу, своєї країни, а й себе самої як частини України. І від нас, дорослих, залежить яким буде цей крок, оскільки патріотизм дитини неможливий без патріотизму дорослих, що її виховують. Тому, на мою думку, дітки мають право на розвиток дитячої творчості, а гурток саме і може надати їм цю можливість…

Відділ біології та дослідно-експериментальної роботи

Керівниця гуртка “Юні квітникарі” Оксана Іванівна Кремінь, завідувачка відділу організаційно-масової роботи

освіта – вища, закінчила Ужгородський національний університет біологічного факультету. Спеціальність за дипломом: біолог, викладач біології та екології.

Педагогічний стаж – 15 років.

Працюю в Закарпатському обласному еколого-натуралістичному центрі учнівської молоді з 2013 року.

Гурток „Юні квітникарі”

У гуртку займаються діти 6 – 8 класів ЗЗСО м. Ужгород. Заняття гуртка проводяться на базі ЗОЕНЦ.

Розклад занять:

Вівторок 15.30 – 17.05

Четвер 15.30 – 17.05

Так уже повелося, що найбільше дітей приваблюють  такі заняття, на яких можна навчитися щось зробити для себе. Прекрасна можливість для цього надається дітям на заняттях гуртка „Юні квітникарі”.

Останніми роками зріс інтерес до всього, що пов’язано з квітковими рослинами та оформлення з їх допомогою інтер’єрів. І це не мода на квіти, а бажання зробити красивим те місце, де ми живемо, працюємо, навчаємося. Адже квіти створюють затишок, піднімають настрій, знімають стрес. Квітництво – одна з найулюбленіших галузей юннатівської роботи.

Тут навчаються діти, які цікавляться біологією, квітникарством. У процесі занять гуртківці ознайомлюються з найпоширенішими квітково-декоративними рослинами, деревами і кущами, які використовуються для озеленення. Вони вчаться спостерігати за природою, збирати природний матеріал, обробляти його так, щоб він не втрачав колір і форму.

Під час практичних занять юні квітникарі доглядають за квітковими рослинами на навчально-дослідній земельній ділянці, квітниках та за рослинами  на підвіконні, вивчають принципи складання традиційних і сучасних композицій, як із живих квітів так із сухоцвітів. Значну увагу звертають на сучасні стилі створення квіткових композицій, ознайомлені з новими тенденціями в галузі флористики. Керівник гуртка знайомить дітей із народною символікою України, виховує в них пошану до народних символів, почуття любові до рідного краю через вивчення рослин-символів України, народних свят, обрядів. 

Вихованці є активними учасниками природоохоронних акцій та Всеукраїнських конкурсів займаючи почесні місця. Протягом року засвоєння нових знань гуртківців відбувається через ігри, квести, тренінги, вікторини, екскурсії, польові практики, бесіди та масово-виховні заходи, як екологічного так і патріотичного виховання.

Керівниця гуртків Ольга Василівна Марчишинець

Освіта – вища, закінчила філологічний факультет Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка.

Веде гуртки “Юні флористи” та “Юні квітникарі”

Працюю керівницею гуртків з 2004 року.

Гурток “Юні флористи”

Розклад занять:

І група:                                                                    ІІ група:

ПН     13:55 – 15:35                                         ВТ     13:55 -15:35

ЧТ      13:55 -15:35                                        ПТ     13:55 -15:35

Віковий склад вихованців у гуртках від 8 до 9 років. До гурткової роботи залучено дві групи дітей молодшого шкільного віку (по 15 юннатів у кожній групі). Всього 30 дітей. Заняття проводяться на базі Білківського ЗЗСО І –III ступенів.

Флористика – це синтез природи та мистецтва. З давніх часів природа була стимулом творчого натхнення у всіх видах мистецтва. Такий зв’язок природи та мистецтва  відіграє важливу роль в екологічному та художньо-естетичному вихованні і сприяє формуванню гармонійно розвиненої особистості.

Флористика для дітей – прекрасна можливість поєднати гру, навчання і творчість. Із самого раннього віку дуже корисно розвивати творчі здібності дитини. А флористика є одним із чудових, і що дуже важливо в наш складний час, недорогих способів проведення часу. Діти, самі того не розуміючи, тягнуться до цього виду творчості, ще в ранньому віці підбираючи або зриваючи квіти, трави на прогулянці з батьками.

Заняття в гуртку спонукаютьть дітей до творчості, розвивають їхні інтереси, підвищують пізнавальну активність, розвивають допитливість, творчі здібності, загальнонавчальні та специфічні навички гуртківців. Робота на гуртку містить в собі великі можливості зближення дитини з рідною природою, виховання бережливого, дбайливого ставлення до неї і формування перших трудових навичок засобами паперопластики, соломоплетіння та використання природного матеріалу.

Гурток “Юні квітникарі”

Розклад занять:

           І група:                                                       ІІ група:

ПН          15:45 – 17:25                                         ВТ      15:45 – 17:25 

ЧТ          15:45 – 17:25                                          ПТ      15:45 – 17:25 

Віковий склад вихованців у гуртках від 10 до 12 років. До гурткової роботи залучено дітей середнього шкільного віку (по 15 юннатів у кожній групі). Заняття проводяться на базі Білківського ЗЗСО І –III ступенів.

 Квіти, квіти… Чудові квіти.

Кольорові, великі й малі…

Ви умієте душу зігріти,

Бо й самі ви – душа землі.  (Надія Красоткіна)

Програма гуртка “Юні квітникарі” розрахована на вихованців віком 9-12 років і спрямована на створення умов для творчої самореалізації вихованців у процесі засвоєння базових знань з квітникарства.

На заняттях вихованці дізнаються про групи рослин, що використовуються у внутрішньому озелененні; агротехніку вирощування квітково-декоративних рослин; основні види сучасного озеленення та фітодизайну приміщень.

Вихованці навчаться: розпізнавати різні види квітково-декоративних рослин; вирощувати квітково-декоративні рослини захищеного ґрунту; вести щоденник спостережень; створювати різні види квіткового оформлення.

Вихованці набудуть досвіду з: проведення дослідницької роботи; вирощування квітково-декоративних рослин; догляду за квітково-декоративними рослинами.

Юннати вивчають біологічні й декоративні якості квіткових рослин, їх різноманіття, агротехніку вирощування та використання в озелененні й флористиці, ознайомлюються з новітніми технологіями в сучасному квітникарстві.

Гурток “Юні квітникарі ” є потрібним для дітей, тому що він розвиває вміння спостерігати, досліджувати і пояснювати явища природи та їх взаємодію. Під час гурткової роботи вихованці набувають досвіду самостійної роботи. У юннатів формується екологічно активна позиція і прагнення працювати для збереження довкілля, розвиває у дітей працелюбність, наполегливість і відповідальність.

Керівниця гуртка “Юні квітникарі” , завідувачка відділу біології та дослідницько-експериментальної роботи

Ольга Михайлівна Величканич

Освіта – вища. Закінчила біологічний факультет Ужгородського національного університету. Спеціальність за дипломом: біолог, викладач біології та хімії.

Педагогічний стаж – 26 років.

Гурток „Юні квітникарі”

У гуртку займаються діти 5 – 6 класів ЗЗСО м. Ужгород. Заняття гуртка проводяться на базі ЗОЕНЦ.

Розклад занять:

Понеділок 14.00 – 15.35

Четвер 14.30 – 16.05

На заняттях гуртка діти ознайомлюються з чарівним світом квітів – як тих, що вирощуються здавна як на квітниках, так і в приміщеннях.

Юннати вивчають біологічні і декоративні якості квіткових рослин, їх різноманіття, агротехніку вирощування та використання в озелененні й флористиці, ознайомлюються з новітніми технологіями в сучасному квітникарстві.

Під час практичних занять діти вчаться вирощувати квіти, оформляти квітники і доглядати за ними, збирати насіння, створювати квіткові композиції, доглядати за кімнатними рослинами.

Юннати гуртка протягом навчального року беруть участь у наступних Всеукраїнських конкурсах:

  • конкурс з флористики та фітодизайну;
  • конкурс з квітникарства і ландшафтного дизайну „Квітуча Україна”;
  • конкурс „Вчимося заповідувати”;
  • зліт юних дослідників-природознавців.

Заняття в гуртку сприяє розвитку естетичного смаку, а також професійному самовизначенню молоді.

Керівниця гуртків Ганна Миколаївна Андрусь,

освіта вища, закінчила хімічний факультет Ужгородського державного  університету за спеціальністю „Хімія”, отримала кваліфікацію  хімік, викладач.

Кредо педагога: „Шлях здолає той, хто йде!” Ніколи не може бути бажання без прагнення його втілити, але для цього ми маємо єдине, що в нас є – це час! Кожен з нас – це те, що він зумів зробити зі своїм часом.

В навчальному процесі використовуються: слайди, схеми, кросворди, малюнки, уривки з фільмів, ділові та рольові ігри, розгляд ситуацій, комп’ютер  в поєднанні з дослідницькою роботою. Особлива увага приділяється виконанню практичних та лабораторних завдань юннатами гуртків, спираючись на фактичний рівень знань і життєвий досвід дитини. Основне завдання гуртків: показати дитині саму себе, способи творчого розвитку її сил, якостей, здібностей.

Нагороджена: Подякою Міністерства освіти і науки України , подяками від НЕНЦ м.Київ за ефективну організаційну роботу та залучення дітей до участі у Всеукраїнському дитячому фестивалі „Україна-сад” за 2019 та 2021р.р., грамотою департаменту освіти і науки, молоді та спорту Закарпатської ОДА, грамотами та подяками Національного еколого-натуралістичного центру, Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді.

Гурток „Юні агрохіміки”

Гурток відвідують учні 7-10 класів.

Дні і години занять гуртка:

понеділок та п’ятниця  16.15 – 17.50

„Юні агрохіміки” – цікавий гурток для дітей, які люблять досліджувати природу та явища, проводити досліди з рослинами, ґрунтами, вивчати, з чого складаються речовини, якими користуємося в побуті, чим вони корисні, а чим небезпечні. Діти вчаться правилам безпеки при користуванні хімічними, органічними та іншими речовинами, вчаться користуватися хімічним посудом для досліджень, вивчають добрива, новітні технології в сільському господарстві з використанням ІТ-технологій, аеропоніки, гідропоніки.

Особлива увага приділяється: дослідницькій роботі в лабораторних та польових умовах, логічним та творчим інтерактивним іграм, екскурсіям в природу, квестам.

          На гуртку дітям подобається вивчати кислотність та лужність, засміченість паркових зон міста, проводячи аналізи ґрунтів, вивчаючи рослинність, яка росте на кислих, лужних та нейтральних ґрунтах. Юннати охоче проводять дослідницькі роботи з впливу добрив на вегетативний розвиток сільськогосподарських рослин, використання екотехнологій, ознайомлюються з методами захисту ґрунту від засміченості хімічними добривами, сміттям, промисловими відходами тощо. На основі отриманих знань на гуртку, юннати виступають зі своїми дослідницькими роботами на обласних конференціях („Вплив засміченості середовища на ґрунти”), виступають із своїми роботами на Всеукраїнському фестивалі „Україна – сад”, де займали призові місця.        

       На екскурсіях юннати вивчають рослинність Срібної Землі, заповідні зони, червонокнижні рослини, тварин, птахів,  як правильно поводити себе у лісі,  парку, фотографують та беруть участь у конкурсах з екологічної тематики: „Екоплакат”, „Моя Україна”, „Дикі тварини” та мають винагороди. Починаючи з весни і аж до жовтня, юннати вивчають основи агротехнології, працюючи на навчально-дослідницькій земельній ділянці ЗОЕНЦ. Проводять досліди, вчаться та ведуть щоденник дослідницької роботи, працюють ланками (групами). Вчаться робити презентації та виступати з ними. Заняття на гуртку допомагають дітям пізнавати свої можливості та здібності, орієнтуватися у виборі професії, любити та оберігати природу.

Гурток „Юні рослинники”

Гурток відвідують учні 6-8 класів.

Дні і години занять гуртка: понеділок та п’ятниця: 14.30 – 16.10

Гурток „Юні рослинники” працює другий рік.

На заняттях гуртка юннати вивчають основи рослинництва, основні культури сільського господарства, без яких наше існування на Землі неможливе, набувають нових практичних умінь і навичок із проведення дослідів. Під час занять діти дивляться фільми, слайди, презентації та грають в інтерактивні ігри, набуваючи знання з історії розвитку рослинництва як галузі сільського господарства, вивчаючи  такі культури рослинництва: зернові (пшениця, овес, просо, рис, гречка, …), кормові, зернобобові, тех-нічні, овочеві. Під час екскурсії територією ЗОЕНЦ юннати вивчають  фруктові дерева: яблуня, айва, слива, вишня. Є грецький горіх, чорна горобина, обліпиха, кущі смородини, виноград. Це сприяє не тільки кращому засвоєнню знань та умінь, а й гарному емоційному стану дітей. При роботі на навчально-дослідницькій земельній ділянці  юннати вивчають екологізацію аграрного виробництва, біологічні особливості польових та овочевих культур, способи і строки збирання врожаю польових культур та їх значення для подальшого зберігання та якості. Юннати знайомляться з основними властивостями ґрунту: родючістю, тепловим та повітряним режимом, вологістю ґрунту, методами визначення властивостей ґрунту, вивчають поняття сівозміни, вплив попередників на врожайність польових культур. Юннати кожен рік закладають „Зелений огород на підвіконні”, на якому досліджують та вивчають овочі, вирощують розсаду для подальшого висаджування у відкритий ґрунт. Цибулю та шалату вирощують з лютого місяця для себе. На екскурсіях гуртківці знайомляться з флорою та фауною Закарпаття, червонокнижними рослинами України, з вирощуванням екзотів та людьми, які їх вирощують: екскурсія до садиби Генріха Стратона та Володимира Чепканича. Діти вивчають зимуючих птахів нашої місцевості та допомагають їм вижити взимку, годують їх, виготовлячи годівнички.

        Діти беруть активну участь у конкурсах з екологічної тематики та мають грамоти від ЗОЕНЦ. Юннати гуртка протягом 2020 – 2021 років взяли участь у наступних всеукраїнських конкурсах:

– Всеукраїнська акція  „Фауна нашої Батьківщини” – Кубик Анатолій Диплом І-го ступеня, Всеукраїнський конкурс „Моя Україна”.

– Обласний конкурс фотографій „Захисники України” – грамота ЗОЕНЦ, за І місце по області.

-Всеукраїнський конкурс „Вчимося заповідувати”. Робота юннатів „Вивчення вікових дерев міста Ужгород”- грамота за участь.

– Обласний конкурс до Дня матері – 1 та 2 місце.

– Всеукраїнський конкурс „Екоплакат” – грамота від ЗОЕНЦ за участь.

    Гуртківці беруть активну участь у конкурсах та виставках. Нагороджені грамотами від ЗОЕНЦ за свої досягнення. (Виступи на пресконференції з дослідництва, та за активну участь у обласній виставці „Новорічна композиція”).

     Займаючись у гуртку, юннати набувають дослідницької компетентності розвитку працелюбності, бажання пізнавати світ, а також отримують знання і навички, необхідні для професій рослинника, або ж  можливості вирощувати сільськогосподарські культури  на присадибних ділянках.

 Гурток „Юні садівники”

Гурток відвідують учні 3-4 класів. Заняття гуртків „Юні садівники” проводяться на базі початкової школи ЗОШ І-ІІІ ст. № 6 м. Ужгород.

Дні і години занять гуртка:

 вівторок та четвер;

 І-ша група  13.10 -14.45

ІІ-га група 14.50 – 16.30

На гуртку дітям дуже подобається вивчати  плодові та ягідні культури, дивитися фільми про сади на Україні. У 2020 році гуртківці, вивчаючи ягідні культури, висадили на ділянці школи 10 кущів полуниці та декілька кущів малини, доглядали їх та спостерігали за розвитком рослин. Діти ознайомлюються з поняттям про сорт, поняттям сортової різновидності основних плодово-ягідних культур, які вирощують у садах України, проводячи фенологічні спостереження за рослинами, описуючи та дигустуючи їх. Це сприяє оволодінням практичних умінь та навичок з посадки та догляду за плодово-ягідними культурами; розвитку спостережливості, уваги; формування досвіду дослідницької роботи; розвитку позитивних якостей емоційно-вольової сфери; працелюбства; самостійності; наполегливості; відповідальності; доброзичливості; поваги до людей; навички міжособистісної взаємодії

На гуртку діти багато малюють, засвоюючи теми, що є розвитком творчих здібностей.

В ході занять з дітьми проводяться виховні години: „Урок Доброти”, правилам здорового харчування з проведенням дослідів на наявність вітаміну „С”, фруктози у фруктах та ягодах („Фрукти ,овочі і мед – здоровий десерт”, „Все про вітаміни”). Діти ознайомлюються з основами екології. Вивчають як правильно сортувати сміття, як можна використати пластик та інше побутове сміття. До Нового року діти виробляли іграшки на ялинку, годівнички для птахів з пластикових відходів та обрізків кольорового паперу, тканини. Юннати вчаться правильно висловлювати свої думки – опис, порівняння, висновок; досліджують  речовини, які використовуються в побуті, вивчаючи не тільки їх значення для харчування та гігієни, а також правила їх використання для запобігання негативних наслідків.

 При проведенні занять забезпечується поєднання теоретичного матеріалу з практичними роботами і екскурсіями, що дає можливість гуртківцям набути певних практичних умінь і навичок.

 Багато інформації з тематики гуртка та виховної роботи юннати отримують за допомогою презентацій, фільмів, майстер-класів та дискусії.

Навчання в гуртку „Юні садівники” дає можливість дітям молодшого шкільного віку пізнавати та вирощувати плодові дерева, ягідні культури, екзотичні та малопоширені культури. Пізнавати та любити природу, дізнаватись про значення вітамінів для здоров’я людини.

Керівниця гуртка Еріка Іванівна Казаріна,  

освіта вища, закінчила біологічний факультет Ужгородського національного університету. Спеціальність за дипломом: біолог, викладач біології та хімії.

Гурток „Природа рідного краю”

Гурток проводиться на базі  Ужгородської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 2 у 2-х групах:

 І група:                                                                  ІІ група:

  СР 15:10 – 16:45                                                      СР 17:00 – 18:35

 ПТ 14:30 – 16:05                                                      ПТ 16:20 – 17:55

Заняття відвідують учні початкових класів, а саме учні 4-А і 4-В класів. Кількість вихованців у гуртку складає 15. Вікова категорія дітей 9- 10 років.

Я щиро переконана, що формування екологічної культури дітей шкільного віку багато в чому залежить від того, яким чином заохочується інтерес і привертається увага до об’єктів природи, розвивається прагнення глибше пізнати навколишній світ. Моїм гуртківцям дуже подобаються різні матеріали для роздумів, розумового напруження. Вони із задоволенням розв’язують проблемні завдання, ситуації, порівнюють певні факти та явища.

Під час занять   використовую різні види дидактичного матеріалу, в тому числі ігри, вікторини, загадки, ребуси, кросворди, привчаю дітей самостійно читати цікаві книжки про природу, звірів, птахів, дізнаватися про види тварин своєї місцевості. На заняттях проводжу хвилинки-цікавинки, на яких розповідаю про представників флори і фауни, занесених до Червоної книги. Гуртківці перевтілюються  в образи тварин і рослин, що допомагає краще вивчити особливості їх поведінки, а це сприяє формування у дітей позитивних рис, таких як співчуття, доброта, милосердя. Під час таких ігор у дітей розвивається готовність до правильної взаємодії з довкіллям.

Юннати дуже люблять заняття-екскурсії у природу. Спостерігаючи за змінами в різні пори року, вони вчаться бачити красу навколишнього світу, відчувати себе частинкою природи. Під час екскурсій діти оволодівають навичками із створення гербарію та колекцій насіння.

Юннати активно беруть участь в всеукраїнських конкурсах, що розкриває у них творчі здібності.

Гурток „Юні ентомологи”
Гурток проводиться на базі ЗОЕНЦ у 2-х  групах:

 І група:                                                                  ІІ група:

  ВТ 14:40 – 16:15                                                      ВТ 16:30 – 18:05

  ЧТ 14:40 – 16:15                                                      ЧТ 16:30 – 18:05

 Гурток відвідують учні 5-6 класів. Вікова категорія дітей 11 – 12 років.

Світ комах завжди манив вчених, просто допитливих, а тим паче дітей. Їх завжди цікавило життя маленьких живих істот, яких можна зустріти буквально на кожному метрі під ногами, у траві, на квітах, деревах, у воді, в землі.

Ознайомлення з морфологією комах та особливостями їхньої екології надає можливість гуртківцям зрозуміти появу та  біологічне значення цих істот. Комахи є важливим та неоднозначним біологічним компонентом трофічних ланцюгів. Якби не було комах, мертві дерева та рослини лишилися б недоторканими і врешті-решт поховали б під собою землю. Та й тварин стало б на землі менше, вони б померли від голоду. Бо риби, жаби, ящірки, птахи, борсуки та інші тварини їдять цих самих комах.

На заняттях гуртка юннати вивчають зовнішню та внутрішню будову комах, історію їх появи на планеті Земля, користь та шкоду, яку приносять комахи.  На практичних заняттях юннати детально вивчають внутрішню будову комах під мікроскопом, а саме покриви комах, будову крил, ніг, будову ротового апарату. Такі заняття дуже зацікавлюють дітей.

Під час екскурсій у природу разом з гуртківцями проводимо спостереження та дослідження, що допомагає набути досвіду самостійної роботи. Юннати ведуть щоденник спостережень, вчаться самостійно працювати з визначниками, обирати потрібні джерела інформації,  користуватися ними, а також створюють власну колекцію комах. Гуртківці дуже люблять тварин, тому охоче доглядають за тваринками в куточку живої природи екоцентру.

Юннати беруть активну участь у всеукраїнських конкурсах, масово-виховних заходах та конференціях.

Керівниця гуртка  „Біологія людини” Мирослава Іванівна Вайдич, методистка відділу організаційно-масової роботи

У 2007 році закінчила біологічний факультет Ужгородського національного університету. Спеціальність за дипломом: біолог, викладач біології та екології. У 2020 році – економічний факультет за спеціальністю підприємство, торгівля та біржова діяльність (спеціалізація: управління персоналом та економіка праці).

Педагогічний стаж – 3 роки.

Педагогічне кредо: „Щоб бути гарним вихователем (педагогом), потрібно любити те, що викладаєш, і любити тих, кого виховуєшˮ.

За сумлінну роботу нагороджена грамотою департаменту освіти і науки, молоді та спорту Закарпатської ОДА, грамотами та подяками Національного еколого-натуралістичного центру та Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді.

Гурток „Біологія людиниˮ 

Гурток працює на базі Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді. Вікова категорія 12 -15 років, в групі – 15 вихованців.

Розклад занять:

Понеділок 15.25 – 17.05

П’ятниця 15.25 – 17.05

         На заняттях гуртка юннати розширюють та закріплюють знання про будову та функції організму людини, правила здорового способу життя, як зміцнити свій організм, загартувати його, уберегти від захворювань, а також, як стати фізично розвиненою та здоровою людиною.

Протягом навчального року юннати беруть активну участь у масово-виховних заходах та конкурсах біологічного, екологічного,  патріотичного спрямувань, посідаючи достойні місця, як на обласному, так і на всеукраїнському рівнях.

Відвідуючи заняття гуртка, дитина не тільки дізнається про свій організм загалом, а й добре засвоює матеріал до здачі ЗНО з предмету біології.

Керівниця гуртків Марина Миколаївна Павко,

освіта – вища, закінчила Ужгородський Державний університет, біологічний факультет, кафедру ботаніки.  Спеціальність за дипломом: біолог, викладач біології та хімії.

Розпочала свою педагогічну діяльність (01.09.1988 р. – 22.07.1993 р.) у міській станції юних натуралістів м. Волхов тодішньої Ленінградської області.

З 01.02.2007 р. працюю в Закарпатському обласному еколого-натуралістичному центрі учнівської молоді.

Педагогічний стаж – 19 років Свідоме і бережливе ставлення кожної людини до природи можливе тільки при наявності екологічної культури, широких екологічних знань, які повинні формуватись, починаючи з дитинства. Є різні форми і методи виховання екологічно свідомої особистості.  Обираючи їх, враховую вікові особливості  дітей. У моїй роботі задіяні всі вікові групи юннатів, починаючи з дошкільнят – гурток  „Природа рідного краю”. Давно відомо: чим раніше посіємо в дитячу  душу зерно розумного, доброго, тим рясніші будуть сходи, і чим дбайливіше плекатимемо їх, тим краще розвиватимуться і міцнітимуть ті почуття, які прагнуть закласти.

Гурток „Природа рідного краю”

Розклад занять:

              І група:                                                  ІІ група:

Вт. 15:00 – 16:05                                         ВТ. 16:15– 17:20 

ЧТ.15:00 – 16:05                                         ЧТ. 16:15 – 17:20

     Заняття гуртків  „Природа рідного краю” проводиться  на базі  дитячого  садка №1 м.Ужгород.

     Заняття в гуртку передбачають ознайомлення дітей з рослинним і тваринним світом, метеорологічними явищами. Це дає можливість вихованцям орієнтуватися у природному середовищі, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та формувати правильну поведінку в природі й необхідності її охорони. Формую  уявлення вихованців про те, що треба так взаємодіяти з природою, аби не зашкодити ні їй, ні собі. Розвиваю пізнавальну діяльність дошкільнят, вчу спостерігати за природою, бачити в ній прекрасне. Сприяю розвитку самостійності суджень у дітей, вмінню доцільно й коротко висловлювати власні міркування. Виховую бережливе ставлення до природи рідного краю, почуття гордості за Україну.

      Кожна людина повинна знати свій рідний край, де народилася й живе, та мати бажання досліджувати його природну і духовну спадщину…

Гурток „Лікарські рослини”

Заняття гуртка проводяться на базі ЗОЕНЦ. У гуртку займаються діти 5 – 6 класів

Розклад занять:

Середа 14. 30 – 16.05

П’ятниця 14.30 – 16.05

     На заняттях гуртка вихованці вивчають біологічні особливості лікарських рослин, фармакологічну активність, лікувальні властивості, використання їх, заготівлю лікарської сировини, приготування різних лікарських форм, а також здобувають знання про вплив лікарських рослин на організм, сприяння нормалізації життєво важливих процесів, забезпечення організму вітамінами.       Значне місце відведено практичним роботам, проведенню екскурсій, збору лікарської сировини, участі в конференціях. Використовую такі форми і методи навчання: бесіди, практичні роботи,  екскурсії, ситуаційні ігри, творчі завдання, кросворди, ребуси, загадки.

   Юннати брали активну участь в обласних масово-виховних заходах, конкурсах, науково-дослідній конференції з нагоди75- юннатівського руху, всеукраїнських природоохоронних конкурсах та акціях.

Гурток „Горщечкові рослини” 

Заняття гуртка проводяться на базі ЗОЕНЦ. У гуртку займаються учні 6-8 класів.

Розклад занять:

Середа     16.15 –  17.50

П’ятниця 16.15 – 17.50     

Під час занять у вихованців активізується пізнавальна та творча діяльність. Є можливість поглибити знання, які діти отримали під час вивчення природознавства в школі та набути життєвий досвід.  

         На заняттях гуртка вихованці знайомляться з рослинним світом, доглядом за горщечковими рослинами, вимогами рослин до ґрунту, вологи, температури, а також з особливостями їх розмноження,
хворобами та шкідниками, з принципами та правилами внутрішнього
озеленення приміщення.

Велика увага звертається на дослідницьку діяльність
щодо розмноження та вирощування рослин, під час виконання якої діти
навчаються спостерігати за природою, аналізувати й узагальнювати отримані
знання з подальшим застосуванням під час догляду за горщечковими
рослинами та створення фітокомпозицій.

           Екскурсії та практичні роботи дадуть вихованцям змогу застосувати, набуті на заняттях, знання в подальшому житті.

З початку освітнього 2020/2021 року на базі ЗОЕНЦ діє 68 гуртків 15 профілів, що охоплює 1010 дітей

Банк даних вихованців ЗОЕНЦ 2020/2021 навчального року

З початку освітнього 2019/2020 року на базі ЗОЕНЦ діє 55 гуртків 14 профілів, що охоплює 821 дитину

Відділ біології та дослідницько-експериментальної роботи:

Банк даних вихованців ЗОЕНЦ 2019/2020 навчального року
„Юні рослинники”, керівник   Світлана Михайлівна Туряниця

Працює гурток на базі Приборжавської ЗОШ І – ІІІ ступенів Іршавського району. Його  відвідують діти середнього шкільного віку.

На заняттях гуртка юннати набувають поглиблених знань з рослинництва, формують навички вирощування польових культур, проводять цікаві досліди щодо визначення оптимальних умов підготовки насіння, термінів його висівання та висаджування розсади, досліджують вплив внесення органічних добрив на врожай тощо.

„Декоративно-ужиткове мистецтво”,
керівник Світлана Михайлівна Туряниця

Гурток працює на базі Приборжавської ЗОШ І – ІІІ ступенів Іршавського району. Відвідують заняття учні початкових класів.

Під час занять учні знайомляться із декоративно-ужитковим  мистецтвом України, багатством та різноманітністю його видів, вчаться працювати в різних техніках (декоративний розпис, ліплення з пластичних матеріалів, писанкарство, образотворче мистецтво, паперопластика), а також  виготовляють предмети декоративно-ужиткового мистецтва.

Відділ екології та природоохоронної роботи:

Банк даних вихованців ЗОЕНЦ 2019/2020 навчального року
„Цікава інформатика”, керівник Ірина Сергіївна Катрич

Гурток відвідують учні 5-7 класів.

Кількість вихованців – 15.

Дні і години занять гуртка: вівторок-четвер (2 група ) 13.40-15.10

                                               середа-п′ятниця (1 група) 13.40-15.10

        “Цікава інформатика” – сучасний і цікавий гурток, на якому діти вчаться логічно мислити, розвивають пам’ять, спостережливість. Під час занять гуртківці вчаться орієнтуватися в інформаційному просторі.

Мета: формування базових компетентостей особистості засобами інформатики.

Основними завданнями гуртка є:

  • формування знань про види та елементи нестандартних задач;
  •  закріплення технологічних навичок оперування різними програмними засобами при створенні цікавих задач;
  • розвиток логічного мислення та творчих здібностей вихованців.

Творче мислення на заняттях гуртка інформатики розвивається через:

  • Мультимедійний супровід занять
  • Розвивальні ігри
  • Створення презентацій
  • Логічні ігри
  • Творчі ігри
“Юні охоронці природи”,
керівник Ірина Сергіївна Катрич

Гурток відвідують учні 5-7 класів.

Кількість вихованців – 15.

Дні і години занять гуртка: середа – п’ятниця (1 група) 15.30-17.05

                                                вівторок – четвер (2 група ) 15.30-17.05

Мета: формування в юннатів інтересу до поглибленого вивчення природи рідного краю, розуміння взаємозв’язку природних явищ, які закладають основу відповідального та дієвого ставлення до навколишнього природного середовища.

 Завдання :

•     сприяти систематичному вивченню питань охорони природи;

•     надати знання з основ раціонального природокористування;

• сформувати практичні вміння та навички раціонального природокористування;

•  розвивати здатність адекватно оцінювати стан навколишнього середовища та приймати правильні рішення щодо його поліпшення, передбачати можливі наслідки своїх дій, не допускати негативного впливу на довкілля в усіх сферах діяльності;

•  розвинути творчі здібності гуртківців, залучити їх до проведення самостійних досліджень.

З юннатами проводиться робота з розвитку вмінь встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі, розвиток умінь і навичок догляду за рослинами та тваринами у куточку живої природи, у природі – проведення спостережень за живими об’єктами, які закладають основи відповідального та дієвого ставлення до навколишнього природного середовища.

Особлива увага приділяється на здобуття гуртківцями знань про характерні особливості та значення певних груп рослин і тварин, про екологічні проблеми в регіоні, про рідкісні та зникаючі види рослин і тварин; фізико-географічні особливості та стан ресурсів рідного краю.

“Юні охоронці природи”, керівник Олеся Василівна Дичко

В гуртку займаються юннати середнього шкільного віку. В цьому гуртку керівник працює з 2018 року.

Основною метою діяльності гуртка „Юні охоронці природи” є:

 – формування у школярів розуміння взаємозв’язку природних явищ;  вироблення вмінь ведення фенологічних спостережень; активізація пізнавальної та творчої діяльності дітей;

– розвиток знань, що сформувались у школярів під час вивчення природознавства в школі та з життєвого досвіду;

– виховання екологічно грамотної поведінки в природі.

Метою діяльності гуртка є поглиблення та розширення обсягу знань юннатів з ботаніки, біології, квітництва, виховання в дітей усвідомлення необхідності охорони та вивчення природи

Керівник ознайомлює гуртківців із рослинним і тваринним світом, метеорологічними явищами. Це дає змогу вихованцям орієнтуватися у природному середовищі, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та формувати екологічно доцільну поведінку в природі. А також ведення фенологічних спостережень і досліджень.

Головною темою над якою працюють гуртківці, тема : «Ліс , його охорона». Ця тема надзвичайно актуальна  для нашого краю, оскільки лісистість найбільша в Карпатах, куди входить і Закарпаття.

“Юні охоронці природи”, керівник Мирослава Іванівна Дячук

У гуртку “Юні охоронці природи” займається 15 вихованців. Юннати гуртка вивчають природу, яка оточує їх та набувають практичних навичок у різних сферах охорони природи, таких як: сортування відходів, енергозбереження, вміння економити воду та ін. Також юннати досліджують природу рідного краю, її рослинність та тваринний світ. Проводять спостереження в лісі та на екологічних стежках. Розвивають вміння роботи в колективі та виховують в собі любов до природи.

“Юні лісівники”, керівник Мирослава Іванівна Дячук

У гуртку “Юні лісівники” займається  15 учнів 8- Б класу. Ці юннати не тільки вихованці гуртка, а й справжні любителі та охоронці лісу. Разом із керівником гуртка вони не тільки здобувають знання та практичні навички про ліс, а й виховують в собі любов до нього. Активно беруть участь в лісових весняних та осінніх посадках, співпрацюють із Ясінянським ЛГМ. Працюють над збереженням лісових багатств регіону та пропагандують  їх охорону.

З початку освітнього 2018 – 2019 року на базі ЗОЕНЦ діяло 58 гуртків 16 профілів, що охоплювало близько 800 дітей.

А саме: у відділі біології та дослідно-експериментальної роботи працювало 11 керівників гуртків, які забезпечували діяльність 33 гуртків 11 профілів:

– „Юні акваріумісти” – 2 гуртка (Величканич О.М., Стельмах О.В.);

– „Юні садівники” – 3 гуртка (Андрусь Г.М.);

– „Основи агрохімії” – 1 гурток (Андрусь Г.М.);

– „Юні ботаніки” – 1 гурток (Павко М.М.);

– „Лікарські рослини” – 1 гурток (Павко М.М.);

– „Людина і довкілля” – 1 гурток (Кремінь О.І.);

– „Юні квітникарі” – 4 гуртка (Петрінко К.В., Марчишинець О.В., Туряниця С.М.);

– „Юні рослинники” – 3 гуртка (Фечка С.І., Кришеник О.І., Вайдич М.І.);

– „Природа рідного краю” – 3 гуртка (Павко М.М.,);

– „Мистецтво нашого народу” – 14 гуртків (Петрінко К.В., Фечка С.І., Кришеник О.І., Марчишинець О.В., Туряниця С.М.).

Заняття проводилися на базі ЗОЕНЦ та загальноосвітніх закладів області: ЗОШ І-ІІІ ст. № 7 м. Ужгород, Вільхівської, Приборжавської, Довжанської ЗОШ І-ІІІ ст., Білківської ЗОШ І-ІІ ст. Іршавського району, ДНЗ № 1 м. Ужгорода.

Завідувачем відділу та методистом систематично надавалися методичні рекомендації керівникам гуртків щодо складання навчальних планів, ведення планів-конспектів, оформлення результатів дослідницьких робіт, проведення гурткових занять. Проводилися бесіди щодо доцільності і переваг використання тих чи інших методів і форм гурткової роботи, особливо застосування інтерактивних методів навчання. Оскільки основна мета, що стоїть перед педагогами закладу – створити комфортні умови навчання, за яких кожен вихованець відчуватиме свою успішність, інтелектуальну спроможність.

Педагоги відділу на достатньому рівні володіють комп’ютерною технікою, використовують власні мультимедійні презентації та можливості мережі Інтернет під час проведення занять та масово-виховних заходів, майстер-класів, для демонстрації відеофільмів відповідно тематиці.

Використання ІКТ допомагає урізноманітнити процес навчання, збільшити продуктивність навчальної роботи, поліпшити якість наочності та інтерес учнів на заняттях.

Протягом першого півріччя навчального року завідувачем відділу та методистом епізодично проводився контроль за проведенням занять та наповненістю груп керівниками гуртків Андрусь Г.М., Павко М.М., Величканич О.М., Кремінь О.І. Слід відмітити, що керівники гуртків сумлінно готувалися до занять, оформляли журнали та плани-конспекти гурткових занять.

У відділі екології та природоохоронної роботи працювали керівники гуртків за такими напрямами:

– Природа рідного краю – 8 груп

– Юні охоронці природи – 7 групи

– Юні лісівники – 5 груп

– Мистецтво нашого народу – 3 групи

– Екологічна відеостудія „Дивосвіт” – 1 група

Заняття однієї групи гуртка „Природа рідного краю” проходили на базі Закарпатської обласної школи-інтернат для слабочуючих дітей. Діти з особливими потребами періодично ходили на екскурсії в ЗОЕНЦ, до річки Уж, проводили спостереження за природою, підгодовували птахів на території дендропарку школи. Словом, виконували посильну природоохоронну роботу. Періодично до занять та майстер-класів з природоохоронної тематики залучалися учні 1-3 класів школи-інтернату для слабочуючих дітей.