Онлайн-засідання педагогічної ради провів Закарпатський екоцентр
22 червня в актовій залі Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді пройшло засідання педагогічної ради методом відеоконференцзв’язку з використанням платформи Zoom. У засіданні взяли участь педагоги екоцентру та керівники гуртків ЗОЕНЦ з Іршавського, Хустського та Рахівського районів, які працювали в онлайн-режимі. Онлайн-засідання приурочувалось підсумкам другого півріччя 2019/2020 освітнього року.


Із вступним словом до учасників звернувся модератор онлайн-засідання, директор екоцентру Олександр Геревич. Він, зокрема, відмітив, що дата засідання педради мимоволі стала символічною, оскільки саме в цей день 20 років тому був прийнятий Закон України “Про позашкільну освіту”. Тому виступаючий привітав всіх із 20-річчям і наголосив, що наш заклад позашкільної освіти, дякуючи сумлінній, творчій праці педагогів минулих років, ветеранів обласної станції юних натуралістів, як і багатьом сьогоднішнім колегам вже еколого-натуралістичного центру, зуміли вистояти і Закон для нас виконав свою функцію. Ми, педагоги-позашкільники, своєю плідною працею виховали тисячі природоохоронців. А це не одна когорта свідомих громадян, які зі знанням справи дбатимуть про неоціненний скарб – природу, екологічно-грамотне природокористування, розвиток аграрного сектору, лісового, водного господарств, туристсько-рекреаційної галузі. Але, на превеликий жаль, не всі заклади позашкільної освіти в області, в тому числі і нашого напряму, яких було 7, збереглися до сьогодні, як окремі профільні. І загрози над існуванням окремих закладів не зникли. Олександр Геревич повідомив колегам, що беручи участь у проведених також в режимі онлайн 17-го червня Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді нарадах та 19-20 червня Міжнародною асоціацією позашкільної освіти конференції, приурочених 20-річчю Закону ”Про позашкільну освіту”, поділився з їх учасниками своїми роздумами щодо проблемних питань. Зауважив на двох наступних:
„Коли йдеться про те, що, як один із шляхів збереження закладів позашкільної освіти – це введення платних гуртків, думаю, що для нас це мало б негативний ефект. Оскільки наші заклади – станції юних натуралістів, еколого-натуралістичні центри, відвідують діти далеко не заможних батьків. Введення платних гуртків суттєво знизить кількість дітей, охоплених еколого-натуралістичною творчістю, що поставить під сумнів можливість існування наших закладів взагалі.
І друге. Все для життя людини ми беремо з довкілля – повітря, воду, їжу, одяг, ресурси лісової, видобувної промисловості і т.д. і т.д. Відтак, люди повинні охороняти природу і економно, екологічно грамотно використовувати її ресурси. Це наш Конституційний обов’язок. Знання, тим паче практичні вміння з охорони природи, самі по собі у свідомість і душі дітей не приходять. Їх цьому необхідно навчати. Це саме і є основне завдання наших закладів, у тому числі й відповідно до Концепції екологічної освіти в Україні.
Я би хотів бути почутим тими, – продовжив модератор,- від кого залежить доля наших закладів і просив при завершенні підготовки й прийнятті Нового закону про позашкільну освіту врахувати й це. Бо, на жаль, виходить так, що безмежно користуватися природою, забруднювати водойми, засмічувати зелені зони, вчиняти браконьєрство, знищувати первоцвіти, інші рідкісні й зникаючі рослини й тварини, допускати жорстоке поводження з тваринами й інші негативні дії щодо природи – за це платити не треба. А для того, щоб навчитися екологічно грамотному поводженню в довкіллі, вести посильну для дітей практичну природоохоронну роботу: висаджувати саджанці, вирощувати сільськогосподарську продукцію, проводити розчистку берегів водойм, і т.д. і т. д. за це батьки повинні платити….хіба це логічно?
Цього, на мою думку, не можна допустити”.
Завершуючи свій вступ в першій частині педради, Олександр Геревич висловив надію на все таки подальший розвиток позашкілля. І, що наш, еколого-натуралістичний напрям, теж має право на дотримання норми Конституції, тобто ст. 53, яка гарантує надання безкоштовно освіти в позашкіллі!!! Сподіваємось, що так і залишиться, і вихованці ЗОЕНЦ безкоштовно здобуватимуть і надалі у нас природничі знання і практичні навики.
Далі з аналізом діяльності дитячих об’єднань і з підсумками за 2-ге півріччя виступив заступник директора з навчально-виховної та методичної роботи Василь Юлійович Кузьма.

Він поінформував про наслідки навчально-виховного процесу за друге півріччя 2019/2020 освітнього року, про здобутки участі педагогів та юннатів у міжнародних, всеукраїнських, обласних і наших масово-виховних заходах, де вихованці є досить активними і здобувають призові місця. Проте, “аналізуючи освітній процес за минуле півріччя, – сказав В. Кузьма, – хотілося б на більш високий рівень підняти науково-дослідну роботу наших вихованців. Тим паче, що теперішня дистанційна форма навчання сприяє індивідуальним або груповим заняттям”.
З вуст доповідача прозвучали і зауваження щодо планів-конспектів гурткових занять. Необхідно, щоб кожне заняття було належно, із всіма новітніми вимогами законспектоване в електронному варіанті і в роздрукованому.
COVID-19 вніс корективи і в освітньо-виховний процес Закарпатського екоцентру. Під час карантину педагоги зв’язувались із своїми вихованцями через інтернет-мережу, готували заняття у формі презентацій та відео, які виставлялись на сайті ЗОЕНЦ. Відділом інформаційно-методичної роботи екоцентру на сайті ЗОЕНЦ створена сторінка “Дистанційна екошкола” .
Про роботу екошколи на онлайн-засіданні розповіда завідувачка відділу Людмила Бокій. Всього на сторінці “Дистанційна екошкола” з 30.03.2020 по 25.06.2020 виставлено 108 презентацій та три власних відеороликів з фенологічних спостережень, які виготовила Л. Бокій, керівниця відеостудії “Дивосвіт”.
Презентації розміщені у такому складі:
І. Катрич – 13, О. Величканич – 9, Г. Андрусь – 9, О. Кремінь – 9, М. Копча – 8, В. Фляшко – 8, Л. Шеверя – 8, О. Стрічко – 6, О. Кришеник – 6, Ю. Курак – 5, М. Павко – 5, С. Бошко – 4, М. Дячук – 4, О. Марчишинець – 3, О. Геревич – 3, О. Токарєва – 2, О. Дичко – 2, К. Петрінко – 2, С. Туряниця – 2.
“Аналізуючи дистанційне навчання, хочеться, щоб дієвішим був зворотній зв`язок з вихованцями. Щоб матеріали не тільки виставлялись, а й стали доступними для вивчення гуртківцями. Пандемія змусила нас знову шукати нових форм роботи і необхідно, щоб вони були ефективними у засвоєнні додаткових знань. “- підсумував сказане директор О. Геревич.

В.о. завідувачки відділу екології та природоохоронної роботи ЗОЕНЦ Мирослава Копча подякувала за співпрацю і успіхи керівникам гуртків у заочних конкурсах, зокрема: “Годівничка”, “День зустрічі птахів”, “Гуманне ставлення до тварин”, “Міжнародний екологічний конкурс” та “В об’єктиві натураліста” і наголосила на необхідності і надалі, не зважаючи на заочну форму, продовжувати брати участь юннатів у всеукраїнських та міжнародних конкурсах і не забувати проводити групові природоохоронні акції. Адже пандемія забороняє масовку. Крім того, для підготовки науково – дослідницьких проєктів назріла потреба у забезпеченні гуртків більш старшими юннатами.
Керівники гуртків з районів поділилися враженнями про дистанційне навчання:
Світлана Туряниця, Іршавський район, гурток “Юні рослинники”: “У селі важко із забезпеченням комп`ютерами, тому більше спілкувалася з вихованцями та їхніми батьками за допомогою смартфонів та наяву невеликими групками”.
Каріна Петрінко, Іршавський район, гурток “Юні квітникарі”: “Спілкуємось по вайберу, ходимо групами в ліс, зараз, збираючи, вивчаємо гриби”.
Ольга Марчишинець, Іршавський район, гурток “Юні квітникарі”: “Діти прагнуть живого спілкування. Весь час питають, як буде у вересні?”
Оксана Кришеник, Іршавський район, гурток “Мистецтво нашого народу”: “Тепер діти спостерігають за паводком і жахаються до чого призводить надмірна вирубка лісів. Ще вода несе тонни пластику. Вихованці бачать наочно найгостріші екологічні проблеми нашого регіону”.
Ладислава Шеверя, Хустський район, гурток “Юні лісівники”: “Ми відразу з початком пандемії створили групу у вайбері, обмінювалися посиланнями на презентації, що виставлялись на сайті ЗОЕНЦ”.
Мирослава Дячук, Рахівський район, гурток “Юні охоронці природи”: “Ми щороку допомагаємо лісівникам у посадці лісу. Діти рвалися садити саджанці, проте у зв`язку з коронавірусом, лісівники висаджували ліс без наших вихованців. Відмінили ми і похід на Петрос. Чекаємо кращих часів”.

Сподіваємось, що кращі часи настануть вже незабаром. А педагоги ЗОЕНЦ, не зважаючи на пандемію, могли й продовжували і в дистанційному режимі працювати та вчити дітей дослідництву, любові до природи та її охороні.
На завершення педради директор зачитав наказ ”Про попереднє педагогічне навантаження” на новий 2020/2021 навчальний рік. Побажав всім здоров’я та успіхів у роботі.
Людмила БОКІЙ,
завідувачка відділу інформаційно-методичної роботи